Wednesday, January 28, 2009

MPV PROTON?








Inilah rupa kenderaan pelbagai guna (MPV) keluaran terbaru Proton yang bakal dilancarkan pada April ini. Ia memaparkan reka bentuk menarik dan pasti mendapat sambutan baik daripada rakyat Malaysia kelak.
Model terbaru Proton ini yang gambarnya mula tersebar dalam Internet sejak seminggu lalu boleh memuatkan sekurang-kurangnya tujuh orang penumpang dan menggunakan enjin Campro 1.8 liter serta disasarkan pada harga sekitar RM80,000 sebuah. - Utusan
------------------
Teruja gak aku tengok gambar model MPV Proton yang sekian lama ditunggu-tunggu oleh rakyat Malaysia khususnya yang berkeluarga besar. Dengan spec yang 'dihuraikan' oleh paultan (http://paultan.org/topics/proton-mpv-2009/) ditambah dengan harga yang sebegitu, kira ok lah...
Dalam minda aku sekarang ni... dalam tempoh setahun dua ni nampaknya kereta 5 tempat duduk memang dah tak sesuai lagi... Dengan lima orang anak + ibu + ayah = 7 orang, memang bersiku-siku anak-anak aku kat belakang... Dan, Insya Allah dengan bertambah seorang lagi ahli keluarga yang baru dalam tempoh terdekat ini... Aku kena cari MPV atau van jer.... hehehe...
Aku nampak beberapa model, Toyota Avanza, Toyota Innova dan Nissan Grand Livina. Antara tiga model tu.. aku nampak Toyota Innova nampak lebih selesa, tapi harganya pulak mencecah 100k!
Dan, bila model Proton MPV ni dipaparkan dalam Utusan Malaysia hari ini, hatiku sangat teruja... Tapi, selagi tak tengok yang real, masih 50-50... Dan, aku tak terfikir untuk berkejar-kejar ke showroom Proton bila launching pada April nanti... Biasalah kereta Proton nih... orang kata jangan beli yang first batch... Banyak masalah katanya... Macam Gen-2. Entahlah mungkin ada benarnya... Kalau tak betul, tak kan orang kata.
Tapi, Alhamdulillah setakat ni aku berpuas hati dengan kereta Waja 1.6 (Manual) yang aku beli tahun 2003. Tak banyak masalah besar... Mungkinkah aku dalam kelompok pengguna kereta Proton yang bernasib baik? Setakat ni aku tak pernah guna kereta bukan Proton (patriotik lah konon) ... Alah, baru dua je pun.. Proton Saga Magma (1988) kereta pertamaku... Ialah, orang tak berapa beruang ni... tak payahlah nak tukar-tukar kereta selalu! Ni pun nak tukar ke MPV sebab bala tentera dah semakin ramai....
Hmmm... tengoklah nanti macam mana...
[Kemaskini] Mengikut maklumat yang aku dapat dari seorang kawan, semasa mpv ni dipandu uji... katanya kuat makan minyak! Haha... betul ke atau ada unsur sabotaj?... Lu pikirlah sendiri!

No comments:

Post a Comment

Jika ada kelapangan masa, sila tinggalkan comment konstruktif anda di sini, terima kasih.

KOMEN MINDA TERKINI...

TERIMA KASIH ATAS KESUDIAN MENGUNJUNGI LAMAN INI...