Sunday, May 24, 2009

SIAPA YANG DEGIL?

Sikap pembangkang dibidas
KUALA LUMPUR 23 Mei -
Pemimpin-pemimpin Barisan Nasional (BN) kesal dengan 'kedegilan' pakatan pembangkang untuk menerima keputusan Mahkamah Rayuan yang menetapkan Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sah.
Menurut mereka, amaran pihak pembangkang bahawa kekacauan akan berlaku jika Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak tidak dibubarkan membuktikan pakatan berpegang kepada prinsip matlamat menghalalkan cara semata-mata bagi mencapai cita-cita politik.
Ketua Penerangan UMNO, Ahmad Maslan berkata, pemimpin pembangkang seharusnya akur dengan keputusan mahkamah yang mengesahkan bahawa tindakan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah melantik Zambry tidak bertentangan dengan undang-undang.
Katanya, keputusan itu bertepatan dengan pendirian UMNO bahawa baginda selaku bekas Ketua Hakim Negara tidak mungkin tersilap dalam membuat keputusan yang begitu penting.
''Segalanya sudah jelas dan terang tentang isu di Perak dan saya berharap Zambry dapat melaksanakan tugas membela rakyat dan membangunkan negeri. '
'Keputusan sebelum ini dibuat oleh seorang hakim (Mahkamah Tinggi), semalam pula ia diputuskan oleh tiga hakim di mahkamah yang lebih tinggi, semua pihak perlu menerimanya," kata beliau ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.
Hakim Datuk Md. Raus Shariff yang bersidang bersama Hakim Datuk Zainun Ali dan Hakim Datuk Ahmad Maarop semalam sebulat suara memutuskan keputusan Mahkamah Tinggi pada 11 Mei lalu bahawa Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin adalah Menteri Besar Perak yang sah adalah salah dan mengetepikan keputusan itu.
Dalam pada itu, Ketua Pasukan Pemikir Badan Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo menganggap pembangkang selalu meletakkan undang-undang di tangan mereka. Jika keputusan ini berpihak kepada mereka, ini dianggap adil. Jika tidak, mereka kata hakim tak betul," ujarnya.
Menurut beliau, sikap pembangkang yang tidak mahu mematuhi undang-undang disebabkan mereka merasakan disokong oleh majoriti rakyat di Perak.
Naib Presiden MIC, Datuk S. Veerasingam pula meminta pakatan pembangkang supaya menerima hakikat bahawa BN berhak memerintah Perak kerana ia mempunyai majoriti dalam DUN.
''Sebelum ini, apabila Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan pakatan pembangkang akan memerintah kerana terdapat wakil rakyat BN yang akan melompat, mereka bersedia menerimanya sebagai amalan demokrasi. '
'Mengapa pula apabila tiga orang daripada pakatan pembangkang di Perak menyokong BN, mereka tidak dapat menerimanya sebagai amalan demokrasi," soalnya.
Sementara itu, Ketua Pemuda MCA, Datuk Dr. Wee Ka Siong pula mendesak pihak pembangkang supaya menghormati keputusan Mahkamah Rayuan sama seperti langkah BN sebelum ini yang menghormati keputusan Mahkamah Tinggi.
Beliau berkata, negara ini akan menjadi kacau bilau sekiranya pembangkang tidak berpegang kepada prinsip asas yang menetapkan semua pihak harus menghormati undang-undang dan keputusan mahkamah.
''Saya kesal kerana pembangkang cuba mengheret isu ini supaya terus berlarutan kerana ia hanya akan menjejaskan tumpuan kerajaan negeri untuk membangunkan ekonomi dan menjaga kebajikan rakyat di Perak," katanya.
-------------------------------------
Kalau MB haram Perak menerima keputusan Mahkamah Tinggi serta memulangkan kuasa kepada rakyat Perak, perkara ini dah lama selesai. Oleh sebab beliau degil dan membawa perkara ini ke Mahkamah Rayuan lah maka isu ini masih belum selesai... Apabila MB haram itu memanjangkan kes ini ke Mahkamah Rayuan dan akhirnya keputusan para hakim tanpa hitam putih itu menyebelahi MB haram, maka DS Nizar juga mengambil pendirian yang sama. Iaitu beliau akan memfailkan rayuan terhadap keputusan kes tersebut di Mahkamah Persekutuan. Itu sahaja saluran yang ada! Kalau DS Nizar dianggap degil... MB haram lagi lah degil tak bertempat.
Kita akan tunggu apa tidakan MB haram @ MB mahkamah ini mengotakan janjinya atau tidak untuk memohon perkenan DYMM Sultan Perak untuk membubarkan DUN Perak... Jika tidak, lagi lah degil @ tak tahu malu.
Formulanya sangat mudah! Buat apa dibelit-belitkan... Kesemua ADUN adalah pilihan rakyat! Jadi apabila berlaku kes macam ni... Pulangkan kepada rakyat...! Terpulanglah rakyat nak pilih siapa... Fobia kalah dalam pilihanraya ni macam perangai budak-budak pra tadika! Bila main, mesti nak menang! Bila kalah.... merajuk dan pulaukan permainan tersebut! Cuba macam pemain bolasepak dalam liga EPL ke... Sirie A.... Bundesliga ke... bermain bermati-matian.. tapi bila kalah... masih boleh bergurau dan bersembang dengan pasukan seterunya itu!
Apa yang PR nak hanyalah pulangkan kuasa itu kepada rakyat! Itu amanah rakyat yang diberi kepada PR masa PRU-12... Jika DS Nizar dengan semudahnya menyerahkan mandat rakyat itu kepada MB haram... nampak sangat tak sungguh-sungguh dalam menjaga amanah rakyat!

No comments:

Post a Comment

Jika ada kelapangan masa, sila tinggalkan comment konstruktif anda di sini, terima kasih.

KOMEN MINDA TERKINI...

TERIMA KASIH ATAS KESUDIAN MENGUNJUNGI LAMAN INI...