Wednesday, May 27, 2009

BILA BOLEH BELAJAR POLITIK?

Sikap guru perlu ditegur
Oleh SALEHUDIN MAT RASHAD

MARAN 24 Mei - Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob menegur sikap segelintir guru yang menanamkan ideologi politik di kalangan pelajar di sekolah.
Tegas beliau, tindakan seumpama itu akan menimbulkan suasana tidak harmoni di sekolah.
Menurutnya, sebagai guru mereka sepatutnya mendokong aspirasi negara sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk melahirkan modal insan berkualiti.
''Pendidik perlu menjayakan semua aktiviti dan program di sekolah atas nama kepentingan pendidikan dan bukan atas kepentingan politik atau peribadi," katanya ketika berucap merasmikan sambutan perayaan Hari Guru peringkat negeri di Dewan Jubli Perak Sultan Ahmad Shah, Maran di sini semalam.
Pada majlis itu, bekas Pengarah Bahagian Pendidikan Guru Kementerian Pelajaran, Datuk Abdullah Abdul Kadir dipilih sebagai Tokoh Guru Pahang 2009.
Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Hal Ehwal Felda negeri, Datuk Tan Mohd. Aminuddin Ishak, Ahli Parlimen Maran, Datuk Ismail Mutalib, Pengarah Pelajaran negeri, Datuk Abdul Aziz Abdul Latiff dan Pegawai Pelajaran Daerah, Rosdi Ismail.
Adnan berkata, guru bertanggungjawab membangunkan minda pelajar sejajar dengan ajaran agama, norma-norma masyarakat dan prinsip Rukun Negara.
''Guru tidak wajar membiarkan pelajar berkembang atas kebebasan sendiri atau mengikut perubahan zaman tanpa mengambil kira cabaran dan keperluan masa depan mereka," katanya
Dalam pada itu, beliau mahu guru menumpukan usaha memperkasa bahasa kebangsaan yang menjadi asas perpaduan kaum di negara ini.
''Ia selaras dengan konsep Satu Malaysia yang dicetuskan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak," jelasnya.
Beliau juga mahu guru menumpukan perhatian kepada masalah disiplin pelajar yang semakin meruncing pada masa ini.
''Kejayaan seseorang guru juga diukur berdasarkan kemampuan mereka menangani masalah disiplin pelajar," katanya.
Dalam pada itu, Adnan berkata, kerajaan negeri akan bekerjasama dengan Jabatan Pelajaran bagi menganjurkan sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan yang dirancang diadakan di Pahang tahun depan.
Beliau berharap sambutan itu dapat diadakan dengan lebih meriah kerana ia dijangka dirasmikan Perdana Menteri.
-----------------------------------------
Yang ini aku tak faham... Aku rasa tak banyak cikgu yang mempunyai ideologi politik yang songsang. Ia masih dalam wacana politik tanah air... yang diterima dalam amalan demokkrasi... Justeru cikgu kena beri maklumat tentang politik tanah air dengan tepat. Tidak kiralah apa jenis parti politik itu, asalkan menggambarkan keadaan yang sebenar. Terutamanya para pelajar tigkatan enam dalam mata pelajaran Pengajian Am. Mereka mesti kena faham tentang peranan parti politik dalam menyuburkan demokrasi di Malaysia. Bukan itu sahaja mereka kena tahu juga tentang senario politik yang berlaku kerana ia dianggap sebagai kes untuk dikaji. Contohnya apa yang berlaku di Perak. Betullah ada pemerhati politik yang mengatakan bahawa, Perak sekarang sudah menjadi sebuah universiti politik. Jika selama ini kita hanya dapat baca dari buku tentang sistem pentadbiran negeri, Dewan Undangan serta institusi kesultanan dan perkaitannya dengan politik dalam negeri tersebut, kini kita boleh lihat secara live!
Guru kena jelaskan apa yang berlaku, bincangkan agar maklumat yang diberi itu betul... Jika kita biarkan para pelajar cari maklumat dan buat tafsiran sendiri-sendiri... itu yang sesat! Soal menanamkan ideologi politik kepada murid tu... aku fikir bukan sebegitu... Cuma mungkin juga cikgu-cikgu ni minta pelajar menilai peranan dan kesignifinanan sesuatu parti politik dalam konteks keperluan dantuntutan politik masa kini. Soal akhirnya para pelajar itu memilih parti politik yang mereka sukai... bukan persoalan yang perlu dibincang... Itu terpulang... Kita tidak boleh menyekat kebebasan seseorang rakyat Malaysia untuk memilih parti politik mana kerana mereka akan mencapai usia 21 tahun beberapa tahun lagi...

No comments:

Post a Comment

Jika ada kelapangan masa, sila tinggalkan comment konstruktif anda di sini, terima kasih.

KOMEN MINDA TERKINI...

TERIMA KASIH ATAS KESUDIAN MENGUNJUNGI LAMAN INI...