Saturday, May 9, 2009

ADUHAI ... ADUHAI...



Setelah beberapa ketika meneliti segala maklumat yang berkaitan dengan persidangan DUN Perak pada 7 Mei lepas, beberapa perkara melintas di benakku. Maklumat yang aku dengar dari dua clip vieo di atas, antara sumber yang paling aku percayai serta beberapa maklumat lain kecuali saluran media BN!
Aku harap kerajaan (khususnya MOI), jangan marah kat rakyat kalau semakin ramai yang tak tengok TV saat nih! Bukannya kami terlalu emosional sehingga menolak kebenaran yang sepatutnya dijunjung. Tetapi jika apa yang disiarkan di TV tidak natural dan saksama maka selagi itu rakyat akan semakin 'percaya' kepada sumber-sumber alternatif. Namun, bagi rakyat yang tak dapat sumber alternatif, aku yakin depa masih percaya 300% kepada apa yang depa dengar dan tengok kat TV. Ada jugak yang dapat akses ke sumber alternatif tapi masih percaya juga kepada TV... itu terpulanglah. Ikut masing-masing punya pemikiran.
Berbalik dengan isu perlembagaan di Perak nih... Aku tak nampak apa asas atau justifikasi kepada tindakan polis buat itu semua. Mengangkat speker keluar dewan dengan menggunakan kaedah yang tidak bertamadun! Yang aku pelik, sapa punya idea tu? Kalau kita tengok kat luar negara, depa bergaduh ke... baling kasut ke... pihak dewan tu lah yang selesaikan.
Satu lagi... bila lantik speker dewan yang baru, tak perlu angkat sumpah ke? Jadi macam mana nak jalankan tugas bila tak angkat sumpah bagi menjalankan sesuatu tugas dalam dewan?
Kebiasaannya speker dewan dilantik dalam kalangan ADUN parti kerajaan yang memerintah. Jadi, bila lantik orang yang tidak berada dalam dewan DUN boleh ke? Kalau ADUN yang dah ada dalam dewan itu pun kena angkat sumpah untuk jalankan tugas sebagai speker dewan, inikan lagi orang yang sememangnya dari luar dewan.. kena angkat sumpah pakai tangan dan kaki kot? Hehehe...
Tapi yang aku paling marah... ini semua berlaku sebab tiga ekor tu lah! Satu negeri huru-hara! Dan yang aku paling-paling marah, mastermind yang rencanakan itu semua... 1 malaysia dah tahu kan! Bayangkan betapa besarnya dosa depa-depa tu! Tapi... kalau masih percaya bahawa ada dosa dan pahala lah kan!
Apa yang lebih lucu... rupa-rupanya Timbalan Speker yang melompat itu sewaktu dalam proses melantik speker yang baru (haram) mengambil alih tugas speker yang sah tanpa kebenaran. Apa punya cerita tuurr... kitab mana depa rujuk? Ingat ini persidangan bebudak sekolah ker? Ish.. aib...aib!
--------------------------------------------
Satu isu lagi berkaitan dengan beberapa komen pihak pro BN terhadap penjelasan dalam video klip di atas. Depa kata DS Nizar penipu dalam memberi statemen... Entah lah bagi aku, ai bergantung kepada cara kita berfikir. Jika kita kaki penipu, kita anggap orang lain sama macam kita. Contoh, dalam hubungan suami isteri.. bila si suami memang kaki pembelit, dia pun anggap isterinya sewaktu ketiadaannya juga macam dia! Sebab itu dia tak akan percaya kat isteri dia... tapi jika si suami jenis jujur... dia akan anggap isterinya jujur , sehinggalah ada bukti yang kukuh isterinya tidak jujur!
Jadi dalam hal video klip di atas, aku masih menganggap apa yang dimaklumkan oleh DS Nizar betul dan benar. Latar belakang dan keperibadian beliau yang sedemikian rupa yang menyebabkan aras kepercayaan aku sangat tinggi kepada beliau. Lain ceritanya jika orang lain yang bercakap, lebih-lebih lagi jika jelas dan nyata kefasikannya... Teringat cerita seorang penggembala kambing dengan orang kampung. pada peringkat awal apabila penggembala itu mejerit mintak tolong, orang kampung tolong. Tapi setelah beberapa kali mereka tertipu.. akhirnya apabila serigala makan kambing-kambing dia betul-betul.. sorang pun tak tolong. Itulah moralnya... apabila selalu menipu... pada satu-satu masa bila bercakap betul pun orang tak percaya... Wallahu 'Alam.

No comments:

Post a Comment

Jika ada kelapangan masa, sila tinggalkan comment konstruktif anda di sini, terima kasih.

KOMEN MINDA TERKINI...

TERIMA KASIH ATAS KESUDIAN MENGUNJUNGI LAMAN INI...