Sunday, January 11, 2009

BILA TAK BOLEH BUAT SEMUA JANGAN TINGGAL SEMUA - PENARIK BECA

Dalam posting bertajuk "Kenapa Najib tak nak sekolah," Jed Yoong 熊玉鳳 جيد يووڠ menegur saya seperti berikut:
Pak Bakaq, I see you have put up the boycott
made-in-us logo.Sila boycott juga Blogger, Google, dll....YouTube pun US kot....
Betul gak. Saya pun tak perasan. Terlepas pandang.
Rasa-rasa beginilah. Ketika mengikuti usrah Abim pertengahan tahun tujuh puluhan (keluar Abim 29 Mac 1982, hari Datuk Seri Anwar Ibrahim masuk Umno. Dengan Anwar, dengan Abim aku meluat), naqib saya ketika itu, Ustaz Yusof Din memberitahu, "Halim, kalau hang tak boleh buat semua, jangan tinggal semua".
Makna kata, kalau tak boleh buat sepuluh kebaikan, jangan tinggal semua kebaikan. Dapat buat satu pun jadilah. Jangan sampai tak buat baik langsung.
Begitu juga benci rasanya. Kalau tak dapat benci semua, janganlah sampai tak benci langsung. Boikot pun sama jugalah. Kalau tak boleh boikot semua jangan tak boikot langsung.
Kita kena buat baik, walaupun tak larat buat semua kebaikan. Walaupun saya jahat, saya mesti belajar buat baik. Tak kisahlah walaupun saya masih lagi di kelas tadika dalam soal buat baik, tak naik-naik darjah, walaupun dah tua bangka.
Saya bagi contoh, kalau kita tak boleh laksanakan hukum hudud, buat dan luluskan undang-undang hudud, seperti di Kelantan dan Terengganu (1999-2004). Kalau di negeri-negeri yang kita tak ada majoriti dua pertiga untuk buat dan luluskan undang-undang hudud seperti di Kedah, Perak dan Selangor, jeritlah, keriaulah, pekiklah dan melalaklah hari-hari tentang niat kita untuk laksanakan undang-undang Islam.
Orang tua-tua kata, cakap-cakap kita menjadi doa. Mana tahu, satu hari nanti mungkin makbul.
Macam nak pergi hajilah. Tak dak duit macam aku pun tak pa. Yang penting hari-hari niat nak pi haji. Mana tahu, berkat niat, usaha dan ikhtiar, satu hari nanti dapat pi haji.
Yang jadi masalahnya ialah kalau niat pun tak ada. Yang jadi masalah lebih besar ialah hantu syaitan yang mengaku Islam dan kata "Negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan". Yang tak mengaku Islam tu aku tak kisah sangat. Terkejut babun pulak la kalau dia kata dia nak undang-undang Islam.
Posted by bakaq a.k.a. ~penarik beca

No comments:

Post a Comment

Jika ada kelapangan masa, sila tinggalkan comment konstruktif anda di sini, terima kasih.

KOMEN MINDA TERKINI...

TERIMA KASIH ATAS KESUDIAN MENGUNJUNGI LAMAN INI...