Tuesday, May 26, 2009

KENAPA RAIS YATIM MELATAH ?

Rais: Isu blog komunis ke kabinet
May 25, 09 6:56pm
Isu penyebaran sejarah komunis termasuk di blog dan laman web jaringan sosial akan dibawa kepada perbincangan jemaah menteri, kata menteri penerangan, komunikasi dan kebudayaan.
"Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) bukan di bawah bidang tugas saya, tetapi saya sedang berurusan dengan menteri berkenaan supaya dia juga bersiap siaga melihat kecenderungan seperti ini," kata Datuk Seri Dr Rais Yatim.
Beliau ditanya sama ada kerajaan akan mengambil tindakan seperti ISA terhadap pihak yang cuba memberi gambaran positif terhadap komunis, lapor Bernama
"Apa-apa maklumat yang kita miliki kita akan sampaikan kepada pihak berkuasa pada mesyuarat jemaah menteri minggu ini kerana didapati ada beberapa blog yang sudah mula muncul seolah-olah beri pujian melahirkan perasaan nostalgia kepada komunisme serta angkara yang mereka lakukan," katanya lagi.
Sebuah akhbar semalam melaporkan laman Facebook memuatkan satu daftar Parti Komunis Malaya (PKM) - dengan 19 orang sebagai "penyokong" - dan blog "Kampung Perdamaian Sukhirin - Kini Dan Silam" menceritakan perjuangan gerakan gerila Melayu dalam pertubuhan yang diharamkan itu.
Menurut agensi berita itu lagi, Rais juga menyeru rakyat agar tidak terburu-buru mengikuti dan meminati pembaharuan yang dibuat sesetengah pihak khususnya penulis blog yang cuba mendewa-dewakan fahaman komunisme.
"Komunis telah mendera negara ini dan kita telah dibelenggu melalui
pembunuhan dan pelbagai tindakan dahsyat, ribuan yang telah mati di tangan komunis sudah cukup bagi kita untuk insaf supaya kita tidak keluarkan sesuatu yang menyamarkan fikiran kita terhadap satu rejim yang begitu dahsyat ketika dulu," katanya.
Dr Rais berkata, komunis tidak boleh diberi tempat di negara ini kerana dosa mereka membunuh beribu-ribu rakyat Tanah Melayu pada ketika itu tidak boleh dilupai.
Sehubungan itu beliau meminta pemimpin yang melahirkan perasaan positif terhadap bekas pemimpin PKM Chin Peng supaya menyatakan
pendirian mereka dengan jelas dan tidak berlindung di belakang tabir parti politik masing-masing.
"Komen saya mudah, Chin Peng dan para komandonya yang bunuh ramai orang dahulu sekali-kali tidak ada tempat bagi kita untuk bermuafakat," Dr Rais dipetik berkata selepas menyampaikan syarahan 1Malaysia kepada para pegawai kanan kementerian itu di Angkasapuri hari ini.
Beliau diminta mengulas mengenai desakan Gerakan Pulau Pinang supaya Chin Peng dibenarkan pulang ke Malaysia atas sebab
kemanusiaan.
----------------------------------
Sekali pandang, isu PKM nih tak perlu diperbesar-besarkan... Lagipun PKM dah tidak menjadi ancaman kepada negara... Cuma aku melihat Dr Rais Yatim, selaku Pak Menteri Penerangan dan juga 'orang lama' dalam UMNO melihat satu bentuk ancaman baru kepada UMNO dan BN! Bukan kepada negara...
Dalam keadaan rakyat Malaysia mencari arah kepada satu perspektif politik yang melampaui sempadan kaum, idea komunisme ada elemen tersebut. Ideologi yang diasaskan oleh Carl Marx ini boleh menyatukan semua kaum dalam kesatuan fikiran. Ini sangat bahaya kepada UMNO serta parti-parti perkauman Cina dan India di Malaysia. Ditambah lagi dengan kefahaman golongan pasca meredeka yang kian dangkal pengetahuan sejarah mereka, serta pegangan agama yang agak longgar.
Tetapi, aku melihat ada dua faction dalam PKM nih... satu yang pro Koumintang dan satu lagi golongan Melayu yang menentang penjajahan British di tanah Melayu. Inilah golongan yang dianggotai oleh Ibrahim CD, Rashid Maidin, Shamsiah Sutan Fakeh dll. Bagi aku golongan Melayu dalam PKM ini tidak terlibat secara langsung menentang kerajaan selepas kemerdekaan negara. Mereka itu adalah golongan AMCJA yang pada peringkat awalnya dibekalkan senjata oleh Inggeris bagi menentang Jepun.
Cuma maklumat sebenar tentang orang Melayu dalam PKM (rejimen ke-10) ini tidak diperolehi dalam buku-buku sejarah. Malah kalau kita lihat dalam blog Kampung Perdamaian Sukhirin, mereka masih taat menganut agama Islam...
Jika maklumat sebenar tentang perjuangan sebenar mereka diketahui umum, ia boleh menarik simpati golongan muda terutamanya untuk mendekati perjuangan mereka.
Jika itu berlaku... satu lagi bencana kepada UMNO dan BN. Justeru, selaku otai dalam UMNO, Dr.Rais Yatim dapat menghidu ancaman tersebut. Aku rasa tentu tindakan yang lebih tegas akan dikenakan kepada simpatisan komunis di Malaysia.
Bagi pandangan aku lah... bukan setakat Chin Peng sahaja perlu dibenarkan balik ke Malaysia, malah semua mantan gerila PKM perlu diberi peluang balik semula. Tetapi, pada peringkat awal ia perlu ditempatkan di bawah kawalan yang agak rapi... Jika dalam keadaan sekarang, berpengkalan di selatan Thailand lagi lah bahaya...

No comments:

Post a Comment

Jika ada kelapangan masa, sila tinggalkan comment konstruktif anda di sini, terima kasih.

KOMEN MINDA TERKINI...

TERIMA KASIH ATAS KESUDIAN MENGUNJUNGI LAMAN INI...