Sunday, January 18, 2009

PASCA PRK KUALA TERENGGANU: BN BELUM MAMPU BANGUN...

Selepas kehilangan banyak kerusi dalam Pilihanraya Umum Mac, 2008, serta kehilangan majoriti 2/3 yang menjadi simbol legasi BN dalam Dewan Rakyat, dua pilihanraya kecil yang berlangsung di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu juga tidak berupaya mengubati luka malah ia dilihat menambahkan lagi parah kepada parti BN umumnya dan UMNO khususnya.
Sebagai pemerhati politik amatur macam aku ni, aku tidak pandai membuat ramalan parti mana yang akan menjuarai hati rakyat Kuala Terengganu sehinggalah keputusan rasmi diumumkan sekitar 9.30 malam tadi. walau bagaimanapun bermula jam 7.00 petang aku dah memantau beberapa laman yang memberi keputusan berperingkat-peringat. Umapamanya Malaysiakini.com serta Raden Jowo. Agak mendebarkan, apabila berlaku potong-memotong bilangan undi yang diperolehi antara dua parti dominan orang Melayu itu. Kira-kira pukul 8.30 malam, aku terpaksa ke BAMC (hehe.. bukan adik-beradik Bandar Mahkota Cheras!, tapi Bakti Aminin Medical Center, sebuah pusat perubatan swasta yang terbesar di Tg.Malim) untuk membawa isteriku membuat pemeriksaan antenatalnya.
Semasa di BAMC, aku rasa lagi gementar kerana tak dapat sebarang informasi tentang PRKKT tu... cuba hantar sms kat sorang kawan, rupa-rupanya di masih kat masjid...Jadi aku kena tunggu sampai rumahlah nampaknya!
Sesampai di rumah aku terus buka channel Awani! Baru aku tahu YB mohd Abdul Wahid Endut (PAS) telah menang! Takbirrrr!! Itulah yang terlompat dari mulutku. Aku terus memantau saluran televisyen itu untuk melihat apa yang sedang dibualkan oleh beberapa orang ahli panel. Suatu bicara politik yang bagus, satu ulasan yang komprehensif! Aku terus duduk sehinggalah siaran itu tamat. Baru makan malam!
Satu persoalan timbul dalam benakku, adakah ulasan dan komentar seperti itu hanya relevan dalam konteks pasca pilihanraya sahaja? Agak-agaknya kalau dibuat sebelum pilihanraya, boleh mendatangkan elemen yang positif tak kepada parti-parti yang bertanding? Hal ini kerana, BN setelah PRU12, PRK Permatang Pauh dan PRK Kuala Terengganu seolah-olah tidak melihat apa yang telah dibincang dalam ruang diskusi pasca ketiga-tiga pilihanraya tersebut. Justeru, apabila itu status quonya, maka pihak yang satu lagi iaitu PAS telah mendapat advantagenya. PAS seperti yang umum tahu sebuah parti yang diasaskan kepada Islam sebagai ad-Deen. Politik dalam PAs adalah sebahagian jalan bagi menyempurnakan Islam diletakkan di tempat yang sepatutnya. Oleh sebab di Malaysia dan hampir seluruh negara di muka bumi ini menggunakan landasan demokrasi maka PAS menyertai pilihanraya.
Apa yang sebenarnya aku nak utarakan di sini ialah, jika forum seperti yang diadakan di Saluran Awani itu dibuat sebelum mana-mana pilihanraya, maka parti-parti yang bertanding perlu meneliti apakah isu penting yang relevan dengan penduduk di situ. Jadi, setiap ceramah atau lawatan sosial kepada para pengundi akan menyentuh persoalan-persoalan tersebut. Dan apa yang lebih penting lagi ialah, isu-isu sensitif yang perlu dihindari. Ialah bak kata pepatah "lain padang lain belalang" kan... Justeru, pandangan penganalisis politik di menara gading boleh dijadikan sebagai peringatan dan sempadan kepada ahli politik semasa berkempen.
Walau apapun aku nak ucapkan tahniah kepada YB Mohd Abdul Wahid atas kejayaannya menajdi Ahli Parlimen Kuala Terengganu. BN nampaknya perlu mengkaji pola keputusan pengundian di Kuala Terengganu serta di Permatang Pauh jika ingin bangkit daripada kekalahan dalam pilihanraya kecil yang akan datang...

No comments:

Post a Comment

Jika ada kelapangan masa, sila tinggalkan comment konstruktif anda di sini, terima kasih.

KOMEN MINDA TERKINI...

TERIMA KASIH ATAS KESUDIAN MENGUNJUNGI LAMAN INI...