Saturday, January 17, 2009

ISU KEPALA BABI: MELAMPAU!

Saya terpanggil untuk membuat komentar tentang isu kepala babi di sana-sini. Setelah kepala babi disangkutkan di luar pagar di sebuah surau di Melaka, kini kepala babi itu sudah masuk ke dalam surau di Universiti Malaya (tempat aku belajar suatu masa dulu). Saya fikir perkara ni sudah keterlaluan! Tidak waras dan terlalu emosional manusia yang meletakkan kepala babi itu ke dalam sebuah tempat ibadah umat Islam. Jika kepala lembu umpamanya pun sudah dianggap menghina apatah lagi binatang yang dikategorikan najis mughallazah! (Najis berat).
Dalam konteks bernegara seperti di Malaysia dua perkara yang perlu diambil kira kerana darjah kesensitifannya yang sangat tinggi. Pertama kaum dan kedua agama. Sesiapa sahaja yang cuba memainkan isu tersebut bersedialah untuk menerima kesannya sangat buruk. Tetapi dengan satu syarat, jangan baling batu sembunyi tangan! Berterus terang sahaja! Tunggulah kesannya dalam beberapa ketika.
Cuba kita bayangkan, bagaimana pula seandainya individu tertentu (yang tidak yakin dengan siasatan pihak polis) membuat tindakan membabi buta dengan meletakkan kepala atau apa sahaja bahagian haiwan yang dianggap najis atau tidak baik oleh penganut agama lain ke tempat ibadah kaum tersebut? Oleh sebab tidak diketahui dengan jelas siapa yang meletakkan kepala babi itu, maka orang Melayu akan meletakkan pula di mana-mana rumah ibdah penganut agama-agama lain! Apa pula akan terjadi? Dan, bagaimana pula seandainya yang meletakkan kepala babi itu adalah dalam kalangan orang Melayu sendiri?
Sedarlah! Jika hendak berpolitik, berpolitiklah dengan waras dan rasional. Hujah lawan hujah! Fakta lawan fakta! Retorik lawan retorik! Jangan seperti kanak-kanak. Apabila tidak boleh melawan, cari perkara lain yang boleh menimbulkan kemarahan seterunya. Umpamanya, ejek nama bapak! Hina keluarga! War-warkan tabiat buruk musuhnya! Itukah lambang kematangan politik di Malaysia, atau di kampus!
Pada hemat saya hanya manusia yang dayus sahaja akan menggunakan taktik kotor dan jijik ala Yahudi! Kenapa tidak! Ini lah golongan yang keras hati seperti yahudi, tidak mengira perasaan orang lain. Bertindak mengikut kepala sendiri!
Sehubungan dengan itu, pihak polis wajib meneruskan siasatan dengan teliti serta pihak universiti sendiri perlu membentuk badan siasatannya sendiri agar petualang keamanan negara itu dapat diberkas. Seterusnya perkara yang memanaskan hati ini tidak akan berulang selama-lamanya!

No comments:

Post a Comment

Jika ada kelapangan masa, sila tinggalkan comment konstruktif anda di sini, terima kasih.

KOMEN MINDA TERKINI...

TERIMA KASIH ATAS KESUDIAN MENGUNJUNGI LAMAN INI...