Monday, May 25, 2009

SATU MALAYSIA HANYA SATU SLOGAN...

SEMANGAT SATU MALAYSIA


Najib Tun Razak bersama isteri, Datin Seri Rosmah Mansor, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon dan penari-penari cilik melaungkan slogan 1Malaysia selepas majlis perasmian sambutan Minggu Perpaduan 2009 peringkat kebangsaan di IOI Mall Puchong, semalam.


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak merasmikan sambutan Minggu Perpaduan Peringkat Kebangsaan semalam yang bertemakan konsep 1Malaysia.
Sambutan Minggu Perpaduan itu bermatlamat meningkatkan kesedaran rakyat berbilang kaum tentang pentingnya perpaduan dan integrasi nasional dipelihara dan dikekalkan supaya negara kekal harmoni, sejahtera dan stabil.
Ia juga bertujuan membangkitkan kesedaran rakyat supaya menjadikan elemen perpaduan sebagai teras dalam setiap tindakan dan interaksi di samping rasa hormat-menghormati, bekerjasama, muafakat serta toleransi.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0525&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_03.htm
-------------------------------------------------
Aku harap rakyat Malaysia tidak keliru dengan konsep Satu Malaysia yang digagaskan ideanya oleh PM kita ni... Ia sekadar slogan atau tag line yang mula diperkenalkan oleh Tun Mahathir dengan slogan Bersih, Cekap, Amanah kemudian disusuli Pak Lah dengan slogan Cemerlang, Gemilang dan Terbilang. Ia tidak lebih daripada itu... Jauh sekali nak memperbaiki asas kepada pembentukan jiwa dan roh satu Malaysia. Justeru, nak mintak status bumiputera kepada semua rakyat malaysia yang lahir selepas 1957, macam yang dituntut oleh Hindraf persis bermimpi di siang hari.
Pada hemat aku lah... tuntutan Hindraf agak keterlaluan... Sebab ia bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia. Memanglah perlembagaan itu buatan manusia, jadi kita boleh ubah bila tidak sesuai. Tetapi, kita tak perlu sampai mengubah perlembagaan bagi membina hubungan kaum yang lebih baik di Malaysia. Mungkin ada beberapa cara yang boleh diambil bagi merapatkan jurang dalam konteks hubungan kaum di negara kita ini.
Pertama, perkemaskan Sekoah Wawasan (SW) yang kian malap. Idea SW sangat baik walaupun banyak halangannya. Kenapa cepat menyerah kalah... KPM serta beberapa kementerian lain mesti mencari jalan keluar kepada kekusutan pelaksanaan SW ini.
Kedua, bubarkan politik kepartian berasaskan kaum! Sebaliknya, wujudkan parti-parti politik berasaskan suatu idea atau fahaman yang merentas sempadan perkauman. Dalam parti-parti politik komponen BN, Gerakan adalah antara contoh yang telah sedia ada... Dalam PR hampir kesemuanya bukan berasaskan politik perkauman. Hatta Islam itu adalah penyatu kepada beberapa kaum. Cuma, perlu dicari jalan penyelesaian bagaimana untuk membolehkan orang bukan Islam boleh menyertai PAS (bukan sekadar ahli kelab penyokong)
Malah, politik perkauman ini dilihat ada kalanya menyuburkan budaya gangsterisme atau ala gagsterisme. Apabila ada pergaduhan yang melibatkan kaum... campur tangan parti-parti politik kaum tertentu.. ada kalanya menyebabkan mereka 'besar kepala'.
Justeru slogan Satu Malaysia tidak lebih satu slogan... Kalau betul-betul serius, jadikannya satu dasar bagi semua kementerian... Satu Malaysia dalam dasar pendidikan nasional, dalam dasar kebudayaan nasional dan sebagainya... Supaya usaha yang lebih komprehensif dapat dijayakan...
Pada pandangan aku... idea Satu Malaysia ni sangat sensitif jika tidak ada persiapan yang rapi bagi merealisasikannya. Apatah lagi hanya sekadar retorik politik semata-mata. Sebabnya ia menyentuh satu harapan rakyat Malaysia yang sangat besar! Khasnya, rakyat bukan Melayu dan bumiputera. Lebih tepatnya (bagi aku lah), ia sekadar untuk caunter slogan 'RAKYAT' yang dicanangkan oleh pihak Pakatan Rakyat...

No comments:

Post a Comment

Jika ada kelapangan masa, sila tinggalkan comment konstruktif anda di sini, terima kasih.

KOMEN MINDA TERKINI...

TERIMA KASIH ATAS KESUDIAN MENGUNJUNGI LAMAN INI...