Friday, January 23, 2009

KESAN BOIKOT SUDAH TERASA?

Tahniah kepada semua rakyat Malaysia yang telah mewarwarkan kempen boikot barangan tertentu yang dikaitkan dengan kekejaman ke atas penduduk Gaza.
Radio IKIM pagi ini menyebut bahawa Duta Amerika ke Malaysia menyatakan perdagangan dua hala Malaysia Amerika yang tinggi perlu dikekalkan.Ucapan sebegini diertikan sebagai feedback peringkat satu mengenai kesan yang mungkin sudah dirasai oleh pihak mereka kerana kempen boikot tersebut.
Boikot adalah strategi pyschology war yang boleh memberi kesan negatif kepada pihak musuh.Namun untuk memberi kesan positif kepada diri kita dan ekonomi kita, kita perlu cepat bertindak ke peringkat kedua.Ekonomi kita mesti cepat memberi alternatif kepada perkara yang diboikot. Inilah masa untuk kita membina self contained ekonomi atau self independent ekonomi. Iniliah kesempatan kepada kita untuk berjimat cermat kerana kebiasaan barangan berjenama yang diboikot tergolong dalam kategori mahal dan mewah, ia bukan jenis keperluan asas.
Inilah juga kesempatan bagi kumpulan kempen berhenti atau taknak ROKOK. Rata rata rokok adalah dikeluarkan syarikat yang disenaraikan boikot. Henti membeli rokok memberi kesan serampang 3 mata, berjimat, jaga kesihatan dan boikot.Boikot bukan semata mata barang berjenama. Inilah peluang untuk kita menggalakkan penggunaan dan pengeluaran barangan tempatan seperti sayur, beras, daging, buah-buahan, ikan, telur, ayam dan sebagainya. Inilah peluang untuk mengurangkan import barangan makanan yang dianggar bernilai RM11billion setahun.
Persatuan semua harus bekerjasama dan mengambil kesempatan ini menegakkan agenda mereka.PPIM ha rus kembali kepada perjuangan mereka. Persatuan peniaga dan pengilang, pengeluar tempatan harus menguatkan peranan mereka sekarang. Keluar lebih banyak alternatif barangan tempatan. Persatuan Kontraktor harus mencari pendekatan innovatif dengan mengeluarkan produk,bahan dan mesin pembinaan tempatan. Tingkatkan kempen cipta, keluar, guna dan beli barangan tempatan. Gemblengkan semua usaha. Inilah peluang!!!
------------------
Jika benarlah apa yang diramalkan dalam artikel di atas, syukur Alhamdulillah. Walau bagaimanapun aku harap lepas ini akan ada figures yang lebih berkredibel bagi menyokong kenyataan di atas. Sekurang-kurangnya ia menjadi signal penting kepada AS agar lebih adil dalam menangani masalah yang melinbatkan umat Islam di Palestine.

No comments:

Post a Comment

Jika ada kelapangan masa, sila tinggalkan comment konstruktif anda di sini, terima kasih.

KOMEN MINDA TERKINI...

TERIMA KASIH ATAS KESUDIAN MENGUNJUNGI LAMAN INI...