Monday, December 8, 2008

SELAMAT MENYAMBUT 'EIDUL ADHA...

Pada kesempatan ini aku nak ucapkan selamat menyambut 'Eidul Adha kepada seluruh umat Islam tidak kira di mana anda berada. Tidak kira apa kondisi anda, bagaimana emosi anda... Kita menyambut detik dan tanggal yang sama... 10 Zulhijjah!
Dua tiga minggu ini musim pejur... kadar hujan turun melebihi kadar biasa... Justeru, ada tanah yang menggelongsor, rumah tertimbus dan tidak kurang juga ada nyawa yang berpisah daripada tubuh. Itulah rencah alam mutakhir ini. Namun, peristiwa pengorbanan Nabi Allah Ibrahim A.S., Nabi Allah Ismail A.S. dan Saidatina Siti Hajar menjadi perbandingan antara bentuk-bentuk pengorbanan di atas muka bumi mutakhir ini.
Pada kesempatan ini aku nak titipkan salam takziah kepada seluruh mangsa tanah runtuh di Hulu Kelang (Bukit Antarabangsa) yang meragut 4 nyawa. Tiga daripada mangsa yang terkorban dalam kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa dikenali sebagai Shaiful Khas Shahrudin, 20, seorang doktor haiwan, S Yogeswari, 40 dan seorang Ng Yee Peng, 30. Serta yang terakhir seorang warga Indonesia.
Persoalannya... perlu ada lagikah mangsa-mangsa sebegini pada masa akan datang? Kenapa kita tidak pernah belajar dari sejarah silam? Untuk apa sesuatu peristiwa itu didatangkan oleh Allah S.W.T. kalau tidak untuk dijadikan iktibar dan teladan... Untuk apa kita menjadi kaya raya kalau 'bayarannya' ialah kesengsaraan orang lain... kemusnahan dan kematian!

No comments:

Post a Comment

Jika ada kelapangan masa, sila tinggalkan comment konstruktif anda di sini, terima kasih.

KOMEN MINDA TERKINI...

TERIMA KASIH ATAS KESUDIAN MENGUNJUNGI LAMAN INI...