Friday, December 26, 2008

AHLAN WA SAHLAN ILA TG.MALIM...

Selamat datang ke Tg.Malim itulah maksudnya... Antara bahasa Arab yang masih terselit dalam mindaku...
Kalau anda pernah bermustautin di pekan Tg.Malim (PBT masih di bawah Majlis Daerah Tg.Malim...) atau pernah hinggap beberapa ketika pada suatu masa dulu, tentu anda fenin nak mengecam dari arah mana foto di atas ini aku ambik... Inilah antara lanskap terkini Tg.Malim... Inilah fly-over dari jalan Slim River-Kuala Kubu Baharu (Ipoh-KL) ke pekan Tg.Malim. Jadi, tak lalu lah track keretapi yang telah sekian lama menjadi lanskap sejarah Tg.Malim tu... Maknanya, jalan depan masjid terus ke pekan tu sekarang dah ditutup. Sebab, pembinaan double track lane untuk komuter (masih belum lagi beroperasi da...)
Bukan itu persoalannya.... Cuba tengok betul-betul bukit Cangkat Asa yang melatari fly-over tu... Sejak lebih 13 tahun menetap di TM ni... bukit tu dah kian gondol sekarang. Kalau kepala manusia yang gondol, hehe.. ada juga yang menyukainya! Tapi yang hairannya masa bila depa buat kerja aku pun tak pasti... Cuba tunggu setahun kemudian... aku rasa kawasan yang gondol tu akan bertambah luas lagi... (Bila waktu-waktu begini rugilah pulak dulu tak ambik gambar bukit tu.. atau nanti aku selongkar gambar-gambar yang tak sengaja nak ambik gambar bukit tu aku temui, aku akan paste kat blog ni.)
Bagi aku lah, kalau memang dah cukup haul dan nisabnya pokok-pokok kayu tu nak dikorbankan, tak apa lah... Itu adalah sebahagian punca pendapatan kerajaan negeri. Tapi yang aku musykil, mahal sangat ke harga sebatang benih pokok untuk ditanam bagi menggantikan jutaan RM yang 'dituai' dari kerja-kerja pembalakan tu. 'Win-win' lah! Kita masih perlukan pokok-pokok untuk bekalan oksigen... Malah ia lebih penting daripada RM itu sendiri!
Harap-harap janganlah pulak pembalakan haram! Kalau kerajaan negeri yang membalak, tolonglah hijaukan balik bukit tu... Biarlah kita lestarikan pekan Tg.Malim ni dengan kehijauan yang terancang di samping pembangunan fizikal yang diperlukan...

No comments:

Post a Comment

Jika ada kelapangan masa, sila tinggalkan comment konstruktif anda di sini, terima kasih.

KOMEN MINDA TERKINI...

TERIMA KASIH ATAS KESUDIAN MENGUNJUNGI LAMAN INI...